اهـــداف ارزشیابـــی تکوینـــی یا مستمـــر
اهـــداف ارزشیابـــی تکوینـــی یا مستمـــر :
- فراهم آوردن شواهد معتبری درمورد یادگیری درسی.
- تعیین نقاط قوت و ضعف دانش آموزان درفرایند یاددهی و یادگیری.
- تقویت اعتماد به نفس در دانش آموزان.
- تثبیت اعتماد به نفس فراگیران وایجاد انگیزه برای یادگیری در آنان.
- پرورش روحیه تحقیق، تفکر، تلاش، ابتکار وخلاقیت دانش آموزان.
- توجه به جنبه های مهم درس و اهداف آموزشی آن.
- تشویق به استفاده ازراهبردهای فعال یاددگیری.
- مشخص کردن نتایج ودادن بازخورد تصحیح کننده به شاگردان.
- کمک به شاگردان درپیگیری پیشرفت خود و توسعه مهارتهای ارزیابی از خویشتن
- مطلع کردن دانش آموزان از سطح عملکرد مورد نیاز.
- ایجاد انگیزه در فراگیران جهت تداوم یادگیری .
- نمایان ساختن توانایی های بالقوه ی فراگیران، که این خود موجب خودشناسی و تبین تصویری ذهنی فراگیر از خودش می شود .
- ارزشیابی راه کم کاری و خطای گذشته را بازکرده و مراحل جدیدی را برای آغازگری مجدد فراهم می سازد. ( خود آغازگری)
- ارزشیابی به عنوان وسیله ای برای شناخت توانایی وزمینه های علمی فراگیران و تصمیم گیری برای انجام دادن فعالیت های بعدی آموزشی است.
- ارزشیابی به عنوان وسیله ای برای شناساندن هدف های آموزشی در فرایند یاددهی ـ یادگیری است.
- ارزشیابی به عنوان وسیله ای برای بهبود و اصلاح فعالیت های آموزشی است.