اهـــداف ارزشیابـــی تکوینـــی یا مستمـــر :

 

-           فراهم آوردن شواهد معتبری درمورد یادگیری درسی.

 -           تعیین نقاط قوت و ضعف دانش آموزان درفرایند یاددهی و یادگیری.

 -           تقویت اعتماد به نفس در دانش آموزان.

 -           تثبیت اعتماد به نفس فراگیران وایجاد انگیزه برای یادگیری در آنان.

 -           پرورش روحیه تحقیق، تفکر، تلاش، ابتکار وخلاقیت دانش آموزان.

 -           توجه به جنبه های مهم درس و اهداف آموزشی آن.

 -           تشویق به استفاده ازراهبردهای فعال یاددگیری.

 -           مشخص کردن نتایج ودادن بازخورد تصحیح کننده به شاگردان.

 -           کمک به شاگردان درپیگیری پیشرفت خود و توسعه مهارتهای ارزیابی از خویشتن

 -           مطلع کردن دانش آموزان از سطح عملکرد مورد نیاز.

 -           ایجاد انگیزه در فراگیران جهت تداوم یادگیری .

 -           نمایان ساختن توانایی های بالقوه ی فراگیران، که این خود موجب خودشناسی و تبین تصویری ذهنی فراگیر از خودش می شود .

 -           ارزشیابی راه کم کاری و خطای گذشته را بازکرده و مراحل جدیدی را برای آغازگری مجدد فراهم می سازد. ( خود آغازگری)

 -      ارزشیابی به عنوان وسیله ای برای شناخت توانایی وزمینه های علمی فراگیران و تصمیم گیری برای انجام دادن فعالیت های بعدی آموزشی است.

 -           ارزشیابی به عنوان وسیله ای برای شناساندن هدف های آموزشی در فرایند یاددهی ـ یادگیری است.

 -           ارزشیابی به عنوان وسیله ای برای بهبود و اصلاح فعالیت های آموزشی است.