معلم عزیز این یک طرح پیشنهادی برای انتظارات ما جهت تهیه فهرست وارسی از درس علوم می باشد شما می توانید جدولی تهیه کرده و انتظارات و اسامی دانش اموزان را در جدول نوشته و با توجه به مقیاس ها عملکرد آن ها را اندازه گیری نمایید.

فهرست وارسی علوم پایه اول ابتدایی 

 

مهر ماه تاصفحه دوازده

نام آموزگار:

مقیاس اندازه گیری: خیلی خوب – خوب – قابل قبول – نیاز به تلاش وآموزش دارد

انتظارات

۱-فراگیر از حواس خود در شناسایی محیط اطراف استفاده می کند.

۲-فراگیر اجسام را از نظر شکل، صدا و بو مقایسه و طبقه بندی می کند.

۳-فراگیر اجسام را از نظر مزه، رنگ اندازه مقایسه و طبقه بندی می کند.

۴-فراگیر در فعالیت ها و پرسش و پاسخ نوبت را رعایت می کند.

۵-فراگیر به حفظ سلامت اندام های حسی اهمیت می دهد. 

 

 آبان ماه تا صفحه بیست و چهار

نام آموزگار:

مقیاس اندازه گیری: خیلی خوب – خوب – قابل قبول – نیاز به تلاش وآموزش دارد

انتظارات 

۱-فراگیر روش های حفظ سلامتی را با نمایش خلاق نشان می دهد.

۲-فراگیر از نقاشی برای برقراری ارتباط و بیان نظرات استفاده می کند.

۳-فراگیر نیاز بدن به غذای مناسب، ورزش و پاکیزگی را بیان می کند.

۴-فراگیر در حفاظت از محیط زیست می کوشد.

۵-فراگیر به سلامتی فردی و اجتماعی اهمیت می دهد.

۶-فراگیر جانوران مختلف را مشاهده و طبقه بندی می کند.

۷-فراگیر در مورد محل زندگی جانوران اطلاعات جمع می کند.

۸-فراگیر نسبت به مشاهده رفتار جانوران علاقه مند است.

۹-فراگیر جانوران را از نظر گوناگونی طبقه بندی می کند.

 

 آذر ماه تا صفحه سی و شش

نام آموزگار:

مقیاس اندازه گیری: خیلی خوب – خوب – قابل قبول – نیاز به تلاش وآموزش دارد

انتظارات 

۱-فراگیر در مورد غذای جانوران اطلاعات جمع آوری می کند.

۲-فراگیر جانوران را از نظر نوع غذا طبقه بندی می کند.

۳-فراگیر در مورد حرکت جانوران گزارش مختصری ارائه می دهد.

۴-فراگیر جانوران را از نوع حرکت طبقه بندی می کند.

۵-فراگیر در مورد فایده های جانوران اطلاعات جمع آوری می کند.

۶-فراگیر در مورد جانوران مهاجر و مفهوم مهاجرت گزارش می دهد.

۷-فراگیر راه های حفاظت از جانوران و محیط زیست را طبقه بندی و بیان می کند.

 

                  

  دی ماه تا صفحه چهل و هشت

نام آموزگار:

مقیاس اندازه گیری: خیلی خوب – خوب – قابل قبول – نیاز به تلاش وآموزش دارد

انتظارات

۱-فراگیر اجزای مختلف یک گیاه را نام می برد.

۲-فراگیر وظیفه هر قسمت گیاه را با ذکر مثال شرح می دهد.

۳-فراگیر با برگ یا گل گیاه های رنگی رنگ درست می کند.

۴-فراگیر فراگیر فایده گیاهان را با ذکر مثال شرح می دهد.

۵-فراگیر گیاهان را از نظر گوناگونی ریشه طبقه بندی می کند.

۶-فراگیر گیاهان را از نظر گوناگونی برگ و ساقه طبقه بندی می کند.

۷-فراگیر چند مکان گرم و سرد را مثال می زند.

۸-فراگیر در مورد مکان ها که به یک اندازه گرم نیستند توضیح می دهد.

۹-فراگیر گرم ترین محل کلاس یا حیاط مدرسه را پیش بینی می کند.

 

بهمن ماه تا صفحه شصت

نام آموزگار:

مقیاس اندازه گیری: خیلی خوب – خوب – قابل قبول – نیاز به تلاش وآموزش دارد

انتظارات 

۱-فراگیر با آزمایش جاهای سرد و گرم کلاس را مشخص می کند.

۲-فراگیر برای استفاده مختلف از گرما مثال می زند.

۳-فراگیر میزان گرم شدن اجسام را بر اثر نور خورشید مقایسه می کند.

۴-فراگیر در باره ی تاثیر رنگ اجسام در میزان گرم شدن آن ها بر اثر نور خورشید توضیح می دهد.

۵-فراگیر اجسامی را که نور ، گرما یا هر دو را دارند طبقه بندی می کند.

۶-فراگیر چند وسیله گرم کننده را نام می برد.

۷-فراگیر کاربرد گرما را در زندگی توضیح می دهد.

۸-فراگیر ضرورت صرفه جویی در مصرف انرژی را توضیح می دهد.

۹-فراگیر حرکت یک جسم را روی سطوح مختلف مقایسه می کند.

 

اسفند ماه تا صفحه هفتاد و دو

نام آموزگار:

مقیاس اندازه گیری: خیلی خوب – خوب – قابل قبول – نیاز به تلاش وآموزش دارد

انتظارات

۱-فراگیر حرکت اجسام با وسیله چرخ دار یا فاقد چرخ را مقایسه می کند.

۲-فراگیر چند نمونه از کاربردهای چرخ را مثال می زند.

۳-فراگیر چند جسم ساکن و متحرک را نام می برد.

۴-فراگیر اجسام مختلف را به کمک آهن ربا طبقه بندی می کند.

۵-فراگیر دو آهن ربا را از نظر قدرت جذب مقایسه می کند.

۶-فراگیر نسبت به محیط اطراف کنجکاوی نشان می دهد.

 

فروردین ماه تا صفحه هشتاد و چهار

نام آموزگار:

مقیاس اندازه گیری: خیلی خوب – خوب – قابل قبول – نیاز به تلاش وآموزش دارد

انتظارات 

۱-فراگیر در باره ی مکان هایی که آب دارد توضیح می دهد.

۲-فراگیر در مورد استفاده های گوناگون از آب گزارش می دهد.

۳-فراگیر با آزمایش آب مناسب برای رشد گیاه را تشخیص می دهد.

۴-فراگیر راه های جلوگیری از آلوده شدن آب را بیان می کند.

۵-فراگیر راههای صرفه جویی در مصرف آب را بیان می کند.

۶-فراگیر در باره ی سنگ ها گزارش می دهد.

۷-فراگیر در باره ی مکان هایی که سنگ پیدا می شود صحبت می کند.

 

اردیبهشت ماه تا صفحه نود و شش

نام آموزگار:

مقیاس اندازه گیری: خیلی خوب – خوب – قابل قبول – نیاز به تلاش وآموزش دارد

انتظارات

۱-فراگیر سنگ ها را از روی شکل، اندازه و رنگ طبقه بندی می کند.

۲-فراگیر برای موارد مختلف استفاده از سنگ مثال می زند.

۳-فراگیر به کار گروهی علاقه مند است.

۴-فراگیر نکات ایمنی را رعایت می کند.

۵-فراگیر انواع خاک را مقایسه می کند.

۶-فراگیر انواع خاک را طبقه بندی می کند.

۷-فراگیر در باره ی گوناگونی خاک گزارش می دهد.

۸-فراگیر استفاده گوناگون از خاک را با ذکر مثال بیان می کند.

۹-فراگیر میزان نفوذ پذیری خاک را مقایسه  ونتیجه را بیان می کند.

۱۰-فراگیر با استفاده از خاک کاردستی می سازد.